mistrzowski cynamon cejloński
Dietetyka

Cynamon cejloński czy chiński? – o leczniczej przyprawie przodków

Udostępnień 0

Zacznijmy od tego czym jest cynamon

Nazwa tej popularnej przyprawy wywodzi się od greckiego słowa oznaczającego słodkie drewno6. Uzyskiwana jest ona z kory cynamonowca o charakterystycznym aromacie pochodzącym z unikalnej kompozycji olejków eterycznych, unikatowych dla każdego z 250 gatunków7. Najpopularniejszym jest Cinnamomum aromaticum czyli najczęściej spotykany w sklepach Cassia, kolejnym Cinnamomum zeylanicum lub Cinnamomum verumcynamon cejloński, gdzie verum oznacza prawdziwy. Ostatnio coraz częściej można spotkać Cinnamomum burmanii. Za głównych producentów cynamonu uznaje się Sri Lankę, Chiny oraz Indonezję dostarczających na rynek zarówno odmianę cejlońską jak i chińską.

Jeśli wybierzesz się kiedyś do palmiarni poszukaj w niej cynamonowca, na pewno pracownicy zadbali o to by było widać jak wygląda wewnętrzna kora używana do pozyskiwania przyprawy. Kawałki zerwanej kory poddawane są suszeniu, podczas którego zwijają się w charakterystyczne cygara i w takiej lub zmielonej postaci trafiają na nasze stoły.

Wszyscy dobrze wiemy, że bez cynamonu poranna owsianka, szczególnie ta zostawiona samej sobie na noc, jabłecznik babci czy grzaniec w zimowe wieczory nie będą już tym samym przepysznym smakołykiem a żeby go dostać wystarczy pójść do pierwszego lepszego supermarketu i po sprawie. Niestety, nie każdy zdaje sobie sprawę, że cynamon cynamonowi nierówny. Oba, co prawda, wykazują pozytywny wpływ na zdrowie ale ten najczęściej spożywany może uszkadzać naszą wątrobę. A wszystko to za sprawą substancji zwanej kumaryną.

Toksyczna kumaryna

Kumaryna to naturalny składnik występujący w wielu roślinach, np. w truskawkach, selerze czy olejku lawendowym9, jednak w cynamonie tradycyjnym Cinnamomum cassia stężenie jest imponująco wysokie, bo sięgające aż 1% (do 10 mg w 1 gramie przyprawy) gdzie dla porównania w cejlońskiej odmianie Cinnamomum verum kumaryny znajdziemy znikome ilości 0,004%11.

Wow, czyli żeby doświadczyć toksycznych skutków spożycia kumaryny takich jak:

  • nadwrażliwość na światło9,
  • podrażnienia skóry9,
  • uszkodzenia wątroby10,
  • czy nawet uszkodzenia płuc w przypadku kontaktu z nadmierną ilością kumaryn z olejków eterycznych czy perfum, których to jest częstym składnikiem10,

musiałbyś zjeść 250 razy więcej cynamonu cejlońskiego aniżeli chińskiej odmiany.

Bezpieczna dzienna dawka kumaryny dla ludzi wynosi 0,1 mg/kg masy ciała10. 50 kilogramowy człowieczek może zjeść tylko pół grama cynamonu Cassia i już przekroczy bezpieczny próg. A łyżeczka to 3 gramy.

Jak odróżnić cynamon cejloński od Cassia?

Cynamon cejloński ma inną kompozycję olejków aromatycznych czemu zawdzięcza swój bardziej subtelny, słodszy i według mojego nochala bardziej pociągający zapach.

Cynamon cejloński ma jaśniejszą, miedzianą barwę, chiński – ciemnobrązową.

Kora cynamonu cejlońskiego zawija się po obu stronach i jest bardzo krucha, chińskiego – w cygaro i jest diablo twarda.

Cynamon cejloński jest nawet kilkukrotnie droższy od chińskiego.

Zły cynamon Cassia pełen kumaryny

Zły cynamon pełen kumaryny

Właściwości zdrowotne cynamonu

Azjaci już od ponad 4000 lat używają korę cynamonowca jako skuteczne ludowe remedium na wiele dolegliwości, głównie stanów zapalnych oraz chorób przewodu przekarmowego7. Aktualnie na całym świecie popularnym staje się zastosowanie cynamonu jako środka przeciw nudnościom, bólom głowy czy przeziębieniom.

Obie głównie występujące na rynku odmiany mają podobne właściwości prozdrowotne. Zróżnicowanie występuje głównie ze względu na inny skład olejków eterycznych. Cynamon między innymi:

  • zmniejsza poziom cukru we krwi2,
  • jest silnym przeciwutleniaczem, zostawiającym w tyle rankingu takie superfood jak: czosnek i oregano6,8,
  • działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwgorączkowo6,
  • łyżeczka pokrywa 20% dziennego zapotrzebowania na mangan i dostarcza 1,4 g błonnika12.

Wyniki badań niezależnie od użytego gatunku cynamonu wykazują podobne właściwości prozdrowotne. Jedno jednak jest pewne – cynamon cejloński to setki razy mniejsze ryzyko na uszkodzenie wątroby ze względu na niską zawartość kumaryny.

Kliniczne zastosowanie – badania naukowe

Spożycie cynamonu obu odmian wykazuje szereg przebadanych właściwości:

  • zmniejsza poziom trójglicerydów oraz całkowitego cholesterolu1,
  • znacząco obniża poziom hemoglobiny glikowanej (HbA1c) oraz stężenie glukozy na czczo (FPG), co przekłada się na lepszą kontrolę glikemii, szczególnie ważnej dla osób z cukrzycą2,
  • poprawia wrażliwość insulinową tkanek3,
  • może zmniejszyć zarówno rozkurczowe jak i skurczowe ciśnienie krwi4,
  • zmniejsza poziom białka CRP, będącego wskaźnikiem wystąpienia stanu zapalnego w ciele5,
  • znajduje zastosowanie jako środek pomocniczy w klinicznym leczeniu Helicobacter pylori6,
  • blokuje proces nagromadzania się białka tau w mózgu, silnie powiązanego z chorobą Alzheimera, hamuje więc wystąpienie lub dalszy postęp choroby6,
  • obniżając poziom VEGF wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Wysoki czynnik VEGF przekłada się na zdolność nowotworu do tworzenia naczyń krwionośnych zaopatrujących go w składniki niezbędne do dalszego wzrostu6,
  • może przeciwdziałać chorobom zależnym od stylu życia, w tym zespołowi metabolicznemu7.

i co ciekawe, składniki cynamonu:

  • naśladują działanie insuliny stymulując wychwyt glukozy przez mięśnie szkieletowe i komórki tkanki tłuszczowej2.

W dobie szybkiego żarcia, drożdżóweczek i ku mojej uciesze – porannych owsianek, cynamon może skutecznie odwlec w czasie zmorę insulinooporności i cukrzycy typu 2, jak i innych chorób i dolegliwości coraz częściej występujących szczególnie w, o losie, bardziej rozwiniętych krajach. Przy wszystkich tych korzyściach pozostaje nadal niezwykle bezpiecznym remedium do użytku dziennego bez jakichkolwiek skutków ubocznych, o ile nie jesteś na niego uczulony7.

Jaki cynamon cejloński wybrać?

Najlepszym, bezpardonowo, wyborem będzie odmiana cejlońska Cinnamonum verum. Należy zdać sobie sprawę, że większość przypraw ma działanie lecznicze pod dwoma warunkami: jeśli są z natury silnie bioaktywne i nie zostały zasypane chemią podczas produkcji. Jak już wiesz, cynamon ma przeogromny zasób substancji prozdrowotnych jednak jeśli chodzi o warunki panujące na plantacjach, najrozsądniej i najbezpieczniej byłoby wybrać organiczną jakość. I takiego najlepiej szukać w internetowych sklepach w większej paczce. Stacjonarnie nieźle przepłacisz.


Źródła: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12


Pragnę zaznaczyć, że nie jestem pracownikiem służby zdrowia. Zanim zaczniesz działać na własną rękę skontaktuj się z takowym. 😉
A! Warto dzielić się wiedzą ze znajomymi. Będę niezmiernie wdzięczny jeśli klikniesz któryś z poniższych przycisków!

Udostępnień 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close