mistrzowski cynamon cejloński
Dietetyka

Cynamon cejloński czy chiński? – o leczniczej przyprawie przodków

Udostępnień 22

Zacznijmy od tego czym jest cynamon

Nazwa tej popularnej przyprawy wywodzi się od greckiego słowa oznaczającego słodkie drewno6. Uzyskiwana jest ona z kory cynamonowca o charakterystycznym aromacie pochodzącym z unikalnej kompozycji olejków eterycznych, unikatowych dla każdego z 250 gatunków7. Najpopularniejszym jest Cinnamomum aromaticum czyli najczęściej spotykany w sklepach Cassia, kolejnym Cinnamomum zeylanicum lub Cinnamomum verumcynamon cejloński, gdzie verum oznacza prawdziwy. Ostatnio coraz częściej można spotkać Cinnamomum burmanii. Za głównych producentów cynamonu uznaje się Sri Lankę, Chiny oraz Indonezję dostarczających na rynek zarówno odmianę cejlońską jak i chińską.

Jeśli wybierzesz się kiedyś do palmiarni poszukaj w niej cynamonowca, na pewno pracownicy zadbali o to by było widać jak wygląda wewnętrzna kora używana do pozyskiwania przyprawy. Kawałki zerwanej kory poddawane są suszeniu, podczas którego zwijają się w charakterystyczne cygara i w takiej lub zmielonej postaci trafiają na nasze stoły.

Wszyscy dobrze wiemy, że bez cynamonu poranna owsianka, szczególnie ta zostawiona samej sobie na noc, jabłecznik babci czy grzaniec w zimowe wieczory nie będą już tym samym przepysznym smakołykiem a żeby go dostać wystarczy pójść do pierwszego lepszego supermarketu i po sprawie. Niestety, nie każdy zdaje sobie sprawę, że cynamon cynamonowi nierówny. Oba, co prawda, wykazują pozytywny wpływ na zdrowie ale ten najczęściej spożywany może uszkadzać naszą wątrobę10 – efekt ten najprawdopodobniej przy niższych dawkach ujawnia się dopiero u osób z przebytą chorobą i urazami wątroby lub polimorfizmem genu odpowiedzialnego za metabolizm kumaryny, mimo to – lepiej dmuchać na zimne jeśli jesteś prawdziwym fanem cynamonu.

A wszystko to za sprawą substancji zwanej kumaryną.

Toksyczna kumaryna

Kumaryna to naturalny składnik występujący w wielu roślinach, np. w truskawkach, selerze czy olejku lawendowym9, jednak w cynamonie tradycyjnym Cinnamomum cassia stężenie jest imponująco wysokie, bo sięgające aż 1% (do 10 mg w 1 gramie przyprawy) gdzie dla porównania w cejlońskiej odmianie Cinnamomum verum kumaryny znajdziemy znikome ilości 0,004%11.

Wow, czyli żeby mieć szansę doświadczenia toksycznych skutków spożycia kumaryny musiałbyś zjeść 250 razy więcej cynamonu cejlońskiego aniżeli chińskiej odmiany.

Bezpieczna dzienna dawka kumaryny dla ludzi wg EFSA, po uwzględnieniu możliwego negatywnego wpływu na wątrobę, wynosi 0,1 mg/kg masy ciała10. Gdzie negatywny wpływ na wątrobę zaobserwowano 25 mg kumaryny. Dla 50 kilogramowego człowieka bezpieczna dawka przekroczona może zostać już po zjedzeniu tylko pół grama wyjątkowo bogatego w kumarynę cynamonu Cassia i już przekroczy bezpieczny próg. A łyżeczka ma 3 gramy.

Jak odróżnić cynamon cejloński od Cassia?

Cynamon cejloński ma inną kompozycję olejków aromatycznych czemu zawdzięcza swój bardziej subtelny, słodszy i według mojego nochala bardziej pociągający zapach.

Cynamon cejloński ma jaśniejszą, miedzianą barwę, chiński – ciemnobrązową.

Kora cynamonu cejlońskiego zawija się po obu stronach i jest bardzo krucha, chińskiego – w cygaro i jest diablo twarda.

Cynamon cejloński jest nawet kilkukrotnie droższy od chińskiego.

cynamon cassia kumaryna

Zły cynamon pełen kumaryny

Właściwości zdrowotne cynamonu

Azjaci już od ponad 4000 lat używają korę cynamonowca jako skuteczne ludowe remedium na wiele dolegliwości, głównie stanów zapalnych oraz chorób przewodu przekarmowego7. Aktualnie na całym świecie popularnym staje się zastosowanie cynamonu jako środka przeciw nudnościom, bólom głowy czy przeziębieniom.

Obie głównie występujące na rynku odmiany mają podobne właściwości prozdrowotne. Zróżnicowanie występuje głównie ze względu na inny skład olejków eterycznych. Cynamon między innymi:

  • zmniejsza poziom cukru we krwi2,
  • jest silnym przeciwutleniaczem, zostawiającym w tyle rankingu takie superfood jak: czosnek i oregano6,8,
  • działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwgorączkowo6,
  • łyżeczka pokrywa 20% dziennego zapotrzebowania na mangan i dostarcza 1,4 g błonnika12.

Wyniki badań niezależnie od użytego gatunku cynamonu wykazują podobne właściwości prozdrowotne. Jedno jednak jest pewne – cynamon cejloński to setki razy mniejsze ryzyko na uszkodzenie wątroby ze względu na niską zawartość kumaryny.

Kliniczne zastosowanie – badania naukowe

Spożycie cynamonu obu odmian wykazuje szereg przebadanych właściwości:

  • zmniejsza poziom trójglicerydów oraz całkowitego cholesterolu1,
  • znacząco obniża poziom hemoglobiny glikowanej (HbA1c) oraz stężenie glukozy na czczo (FPG), co przekłada się na lepszą kontrolę glikemii, szczególnie ważnej dla osób z cukrzycą2,
  • poprawia wrażliwość insulinową tkanek3,
  • może zmniejszyć zarówno rozkurczowe jak i skurczowe ciśnienie krwi4,
  • zmniejsza poziom białka CRP, będącego wskaźnikiem wystąpienia stanu zapalnego w ciele5,
  • znajduje zastosowanie jako środek pomocniczy w klinicznym leczeniu Helicobacter pylori6,
  • blokuje proces nagromadzania się białka tau w mózgu, silnie powiązanego z chorobą Alzheimera, hamuje więc wystąpienie lub dalszy postęp choroby6,
  • obniżając poziom VEGF wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Wysoki czynnik VEGF przekłada się na zdolność nowotworu do tworzenia naczyń krwionośnych zaopatrujących go w składniki niezbędne do dalszego wzrostu6,
  • może przeciwdziałać chorobom zależnym od stylu życia, w tym zespołowi metabolicznemu7.

i co ciekawe, składniki cynamonu:

  • naśladują działanie insuliny stymulując wychwyt glukozy przez mięśnie szkieletowe i komórki tkanki tłuszczowej2.

W dobie szybkiego żarcia, drożdżóweczek i ku mojej uciesze – porannych owsianek, cynamon może skutecznie odwlec w czasie zmorę insulinooporności i cukrzycy typu 2, jak i innych chorób i dolegliwości coraz częściej występujących szczególnie w, o losie, bardziej rozwiniętych krajach. Przy wszystkich tych korzyściach pozostaje nadal niezwykle bezpiecznym remedium do użytku dziennego bez jakichkolwiek skutków ubocznych, o ile nie jesteś na niego uczulony7.

Jaki cynamon cejloński wybrać?

Najlepszym, bezpardonowo, wyborem będzie odmiana cejlońska Cinnamonum verum. Należy zdać sobie sprawę, że większość przypraw ma działanie lecznicze pod dwoma warunkami: jeśli są z natury silnie bioaktywne i nie zostały zasypane chemią podczas produkcji. Jak już wiesz, cynamon ma przeogromny zasób substancji prozdrowotnych jednak jeśli chodzi o warunki panujące na plantacjach, najrozsądniej i najbezpieczniej byłoby wybrać organiczną jakość. I takiego najlepiej szukać w internetowych sklepach w większej paczce. Stacjonarnie nieźle przepłacisz.


Źródła: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12


Pragnę zaznaczyć, że nie jestem pracownikiem służby zdrowia. Zanim zaczniesz działać na własną rękę skontaktuj się z takowym. 😉
A! Warto dzielić się wiedzą ze znajomymi. Będę niezmiernie wdzięczny jeśli klikniesz któryś z poniższych przycisków!

Udostępnień 22

2 komentarze

  • Witek

    czytał Pan źródła – które linkuje?
    A tam: „The target organs for toxicity and carcinogenicity in the rat and mouse are primarily the liver and lung. Moreover, the dose-response relationships for coumarin-induced toxicity and carcinogenicity are non-linear, with tumour formation only being observed at high doses which are associated with hepatic and pulmonary toxicity. Other species, including the Syrian hamster, are seemingly resistant to coumarin-induced toxicity. There are marked differences in coumarin metabolism between susceptible rodent species and other species including humans. It appears that the 7-hydroxylation pathway of coumarin metabolism, the major pathway in most human subjects but only a minor pathway in the rat and mouse, is a detoxification pathway. In contrast, the major route of coumarin metabolism in the rat and mouse is by a 3,4-epoxidation pathway resulting in the formation of toxic metabolites. The maximum daily human exposure to coumarin from dietary sources for a 60-kg consumer has been estimated to be 0.02 mg/kg/day. From fragrance use in cosmetic products, coumarin exposure has been estimated to be 0.04 mg/kg/day. The total daily human exposure from dietary sources together with fragrance use in cosmetic products is thus 0.06 mg/kg/day. No adverse effects of coumarin have been reported in susceptible species in response to doses which are more than 100 times the maximum human daily intake. The mechanism of coumarin-induced tumour formation in rodents is associated with metabolism-mediated, toxicity and it is concluded that exposure to coumarin from food and/or cosmetic products poses no health risk to humans.”
    Pan natomiast pisze: „może uszkadzać naszą wątrobę. A wszystko to za sprawą substancji zwanej kumaryną.” Toksyczna to ona jest dla gryzoni. Niektórych.

    • filip.dunajewski

      Słowem klucz jest może. Należy pamiętać, że efekt hepatotoksyczny szybciej wystąpi u osób z przebytymi chorobami wątroby czy polimorfizmem genu odpowiedzialnego za cytowany przez Pana szlak metaboliczny 7-hydroksylacji kumaryny.
      Sam się dziwię, dlaczego akurat to badanie zalinkowałem, mając do dyspozycji raport EFSA, który bazując m. in. na badaniach na gryzoniach – w 2004 roku (i utrzymując stanowisko po przeanalizowaniu nowych danych w 2008 roku) ustalił dopuszczalną dzienną dawkę kumaryny na poziomie 0.1 mg/kg/dzień.
      Usunąłem to badanie by nie było więcej niejasności – najważniejsze, że nikt nie został wprowadzony w błąd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close