wim hof badania naukowe rekord guinessa
Metoda Wima Hofa

Metoda Wima Hofa – wszystko co musisz wiedzieć na start

Udostępnień 28

… jak już nigdy nie chorować i stać się superbohaterem? Metoda Wima Hofa – czyli o oddechu, medytacji i zimnoadaptacji, czy jak wolisz – subiektywnie lepszej wersji morsowania.

Metoda Wima Hofa zyskuje popularność z ogromną prędkością. Jeszcze kilka miesięcy temu społeczność facebookowa liczyła 50 tysięcy ludzi, dzisiaj jest to już prawie 85 tysięcy a sam fanpage to przeszło 125 tysięcy osób. Na zapisy na wszelkie warsztaty i ekspedycje u samego Wima Hofa nie trudno się spóźnić, takie mają wzięcie, ba, amatorzy  metody (tj. osoby bez certyfikowanego szkolenia instruktorskiego) zaczęli już organizować swoje własne szkolenia w różnych miejscach Polski. Co w zasadzie nie jest niczym złym, jednak dla zainteresowanych czymś więcej niż podstawami tej metody polecam wybranie się na szkolenia prowadzone przez jednego z dwóch rodaków będących certyfikowanymi instruktorami Metody: Martin Petrus (który sprawdził ten artykuł pod względem merytorycznym) i Piotr Pudelko.

 

Wim Hof Iceman trening

Wim Hof – skupienie 101%

OK, ale kim jest ten Wim Hof?

Wim Hof to 58 letni holender przez wielu zwany szaleńcem ze względu na swoją nadludzką, zdawałoby się, zdolność do regulacji temperatury ciała i wytrzymywania ekstremalnych temperatur. Jeden z jego pierwszych ośrodków szkoleniowych znajduje się obok wodospadu Podgórnej, w Przesiece. Tam też każdej zimy organizuje półnagie wyprawy na Śnieżkę. Jest serdeczną osobą z misją przekazania niezwykle prostej i skutecznej metody, którą wypracował przez wiele lat, całemu światu.

Metoda ta rzuca światło nadziei we wspomaganiu leczenia wielu chorób i schorzeń. Gdyby tego było mało, Wim Hof to 26. krotny rekordzista Guinessa, między innymi:

  • wspiął się na wysokość 6,7 km na Mount Everest w samych spodenkach i butach, gdzie dopadła go kontuzja stopy zmuszająca do zaprzestania wspinaczki,
  • kilkukrotnie wspiął się na Kilimandżaro. Aktualnie przeprowadza coroczne ekspedycje na szczyt w samych szortach. W tym roku planuje wspiąć się w 24 godziny, co umożliwi mu jego metoda oddechowa. Standardowy czas takich wypraw to z reguły 4 – 9 dni.
  • przebiegł maraton na kole podbiegunowym w temperaturze bliskiej -20°C, ponownie jedynie w szortach i sandałach,
  • przebiegł maraton na Pustyni Namib bez wypicia choćby łyka wody.

 

Seria badań przeprowadzonych na Wimie i grupie śmiałków, których szkolił zaledwie 10 dni, w Szpitalu Akademickim Radboud w Holandii, dowiodła, że autonomiczny układ nerwowy wcale nie jest autonomiczny czyli niezależny od naszej woli.

 

Wim potrafi świadomie wpłynąć na swoje tętno, oddech czy cyrkulację krwi. Podporządkował swojej woli podwzgórze, czyli tę część układu nerwowego odpowiedzialną między innymi za uczucie głodu i sytości, rytm dobowy czy termoregulację. Dzięki temu, zasypany lodem, był w stanie utrzymać temperaturę ciała na stałym 37 stopniowym poziomie. Brzmi nieprawdopodobnie? Sam nie mogłem uwierzyć dopóki nie zacząłem stosować tej metody. Już od pierwszej sesji poczujesz ogromny przypływ energii a z każdym kolejnym razem wytrenowane ciało i umysł stopniowo zwiększą Twoją tolerancję na zimno. Przeziębienie? Odkąd stosuję Metodę Wima Hofa zapomniałem o tej zmorze zeszłej zimy, kiedy to co chwila „coś mnie brało”.

Metoda Wima Hofa badania naukowe

Spore zainteresowanie Metodą Wima Hofa nawet u lekarzy 🙂

Co najważniejsze, Wim twierdzi, że każdy potrafi dokonać tego samego a dowodzą tego coraz liczniejsze świadectwa fanów i badania naukowe.


Zimnoadaptacja na przestrzeni dziejów

Metoda Wima Hofa, która wierzę, że już niedługo będzie miała miliony zwolenników wcale nie jest czymś nowym. By nie szukać daleko, w Polsce od dawien dawna się hartowano, mamy też swoich morsów, lodowe kąpiele praktykowane były i nadal są w tradycyjnej medycynie ludowej. W sieci można znaleźć przemówienia wschodnich lekarzy czy uzdrowicieli opowiadających o zaletach kontaktu z zimnem, często też popierając się nauką. Istnieją też metody medytacji połączone z ekspozycją na zimno, np. Tummo praktykowana przez buddyjskich mnichów w Tybecie, a które niestety są bardzo trudnymi do zrozumienia lub wymagają lat praktyki. I tutaj pojawia się Wim Hof, prosty człowiek, potrafiący ubrać to co owiane mistycyzmem w niezwykle przystępną metodę.

 

Instruktor Metoda Wima Hofa

Alan Thong, czyli azjatycki ajsmen. Zwolennik Metody Wima Hofa.

…ale jak to, i ja mogę mieć nadludzkie zdolności?

Przy systematyczności treningów i otwartym umyśle, jasne, że tak! Pierwsze efekty przyjdą bardzo szybko. Sam jestem tego doskonałym przykładem – zeszłej zimy byłem praktycznie bez przerwy przeziębiony. Nie wiedziałem na co zgonić winę. Porównując się dzisiaj do tamtego Filipa zmieniły się tylko dwie rzeczy:

  • Po pierwsze – nie ubieram się jak przykazała troskliwa rodzinka, czyli nie przegrzewam ciała. Wolę nieco zmarznąć aniżeli gotować się pod kilkoma warstwami ciuchów.
  • Po drugie od początku 2017 roku praktykuję właśnie Metodę Wima Hofa.

Moja przygoda zaczęła się wczesną wiosną, aż do końca lata ograniczałem się do zimnych pryszniców i jak najmniejszej ilości ubrań chłodnymi wieczorami, w między czasie kilkukrotnie zanurzałem się w lodówce na lody prosto ze spożywczaka przerobionej na mrożenie wody do temperatury bliskiej 0°C. Dzisiaj dorzucam do tego morsowanie i poranne biegi w krótkich spodenkach i koszulce. Nawet jak czuję, że jestem wyziębiony (nie przeziębiony!) wolę wieczorem zrobić krótszy ale lodowaty prysznic. Paradoksalnie, w efekcie, w krótkim czasie ciało zmuszone jest do rozgrzania się.

 

Metoda Wima Hofa Dunajewski

A to ja latem – kiedy ciężko o zimną wodę siedzimy w lodówce ze spożywczaka

Jak wystartować już dziś z Metodą Wima Hofa, i to w Twoim własnym domu?

Sam trening jest prosty i opiera się na trzech fundamentach: oddychaniu, medytacji i ekspozycji na zimno. Jeśli jesteś zabieganą osobą nie przejmuj się, dzienna praktyka może zająć Ci tylko 15-20 minut zachowując przy tym ogrom korzyści, między innymi: zwiększyć odporność na zimno, wzmocnić układ odpornościowy, zmniejszyć stany zapalne czy nawiązać bliższy kontakt ze swoim ciałem i umysłem. Ja sam preferuję obudzić się chwilę wcześniej by powitać dzień tą wspaniałą praktyką, która zapewnia mi dobre nastawienie i mniejszy poziom kortyzolu (hormonu stresu) w ciągu dnia, ale o tym w kolejnych, bardziej szczegółowych wpisach.

Metoda Wima Hofa energia

Oddech smoka

1. Oddech

Aby docenić jak kontrolowana hiperwentylacja wpływa na Twoje ciało zrób mały test:

Chwyć stoper i usiądź lub połóż się wygodnie. Weź głęboki wdech i naturalnie wypuść powietrze, tak by nie opróżniać płuc w całości. Trwaj w bezdechu jak najdłużej tylko Ci się uda. Zapamiętaj swój wynik.

Przejdźmy do ćwiczeń oddechowych. Oto schemat:

  1. Przyjmij jak najwygodniejszą dla siebie pozycję.
  2. Zaczerp głęboko powietrze, wprowadzając je przez przeponę, klatkę piersiową aż po obojczyki.
  3. Powietrze wypuść naturalnie, bez siłowania się z płucami. Wydech powinien brzmieć jakbyś go wymuszał ale takim nie powinien być. Niech oddechy płyną szybko i rytmicznie, bez pauz, z zrelaksowaną przeponą i klatką piersiową.
  4. Oddechy wykonuj aż nie poczujesz delikatnego mrowienia w ciele i lekkości umysłu, dla większości wystarczająca ilość powtórzeń to 30 oddechów.

W tym momencie pH Twoich komórek wzrasta, aktywuje się pień nerwowy, autonomiczny układ nerwowy, następuje wyrzut kortyzolu (zrównoważony mniejszym poziomem w pozostałej części dnia).

Czujesz się lekko? Świetnie. Metoda Wima Hofa zaczęła swoje czary.

Czas na zrównoważenie poziomów tlenu i dwutlenku węgla w organizmie:

  1. Po ostatnim wydechu wstrzymaj oddech. Zamknij usta i zablokuj krtań, zrelaksuj się.
  2. Niech Twoją uwagę skupią wszelkie bóle, stany zapalne, z którymi się zmagasz. Wyobraź sobie wędrującą tam energię, tlen. Jakiś mięsień się napina? Rozluźnij go.

Z upływem 90 sekund nadnercza mogą zacząć wydzielać adrenalinę co przełoży się na przypływ ogromnej ilości energii. Zwiększający się poziom CO2 nasilać będzie chęć nabrania powietrza, natomiast zmniejszający się poziom O2 stymulować będzie sympatyczny układ nerwowy oraz podwzgórze – centrum regulujące wydzielanie hormonów w organizmie. Odpowiada ono za ogólnoustrojową homeostazę, np. termoregulację czy gospodarkę wodno-elektrolitową. Jako część układu limbicznego odpowiada także za emocje i popędy. W podwzgórzu mieści się ośrodek głodu i sytości.

  1. Gdy uczucie braku powietrza narośnie do nieznośnego poziomu (przełykanie śliny, skurcz przepony, drżenie mięśni) zakończ fazę retencji. Zaczerp głęboko powietrza i wstrzymaj oddech na 15 sekund, wyobrażając sobie jak pozostały w organizmie tlen kieruje się do głowy.
  2. Unormuj oddech. Całość ćwiczeń oddechowych powtórz trzykrotnie.

Zauważ na jak długo potrafiłeś zatrzymać oddech podczas ćwiczenia. Polecam sporadycznie sprawdzać swój wynik. To nie konkurs a metoda pozwalająca unormować lub nawet polepszyć stan zdrowotny i nierzadko psychiczny. Wielu ludzi wpada w pułapkę pogoni za wynikiem i zaśmiecają umysł tą niezdrową rywalizacją, w skutek czego czasy retencji mogą spaść jeszcze bardziej. Przyjęło się, że 90 – 120 sekund w zupełności wystarczają by czerapać najwięcej korzyści z Metody Wima Hofa a jak zobaczysz łatwo wstrzymać na tak długo oddech.

Najważniejsza jest regularna praktyka ciała i umysłu.

Pamiętaj! Ćwiczenia oddechowe rzadko ale u niektórych osób mogą skończyć się niegroźnym omdleniem. Wykonuj je w pozycji leżącej lub siedzącej (bezwzględnie na ziemi) i nigdy w sytuacjach mogących stanowić zagrożenie: w wodzie, pod prysznicem czy prowadząc samochód. Zawsze słuchaj swojego ciała!

BEZPIECZEŃSTWO! BHP WHM!

Koniecznie sprawdź poniższy filmik, na którym przezabawny animowany Wim Hof przedstawi Ci BHP. Specjalnie dla Ciebie dodałem polskie napisy by nic nie umknęło:


Oczywiście najlepiej skonsultować się ze swoim lekarzem przed rozpoczęciem praktyki WHM, szczególnie jeśli cierpisz na choroby serca, zaawansowane nadciśnienie czy astmę, epilepsję. W przypadku Zespołu Raynauda nie wykonuj ćwiczeń związanych z zimnem.


Metoda Wima Hofa Tummo

Tu i teraz

2. Medytacja

Przyjmij ulubioną pozę, bądź tu i teraz, sam na sam ze swoim umysłem.

Porób coś relaksującego, pozwalającego myślom odpłynąć w dal. Może poleżysz, może porozciągasz trochę swoje ciało, wykonasz kilka asan lub pozmywasz naczynia. Na pewno masz swoją ulubioną metodę na wyciszenie.

Popracuj z umysłem tak jak lubisz.

To wokół pracy nad umysłem powinieneś się skupić a ćwiczenia oddechowe i zimno traktować jako drogę do celu.


Metoda Wima Hofa Mount Everest

Hop na Everesta

3. Zimnoadaptacja

Kiedy już zrelaksowałeś się na swój sposób i zmniejszyłeś nadwyżkę tlenu w organizmie możesz bez przeszkód skierować się pod prysznic lub do zimnego jeziora czy rzeki. Dzięki takiemu przygotowaniu będzie Ci znacznie łatwiej przyjąć zimno.

Zacznij od zimnych pryszniców (Zalety zimnego prysznica, o których nie miałeś pojęcia).

Stopniowo buduj swoją tolerancję na zimno. Najpierw mogą to być naprzemienne prysznice. Zacznij od ciepłego prysznica, następnie na dobry początek 5 sekund najzimniejszej wody i następnie ciepły prysznic. Możesz wykonać kilka takich serii lub sukcesywnie zwiększać długość zimnej fazy.

Pamiętaj! Zawsze słuchaj swojego ciała i nie przekraczaj swoich limitów. Nie wykonuj ćwiczeń oddechowych podczas i bezpośrednio przed kąpielą. Jak mawia sam Wim Hof: cold is merciless but righteousness – zimno jest bezlitosne ale sprawiedliwe. Okaż pokorę i cierpliwie buduj relacje z tym potężnym żywiołem.

Bo warto.

 

Oczywiście nie byłbym sobą gdybym nie planował zebrać dowodów naukowych w kupę i się nimi podzielić w osobnym artykule. Na tym Metoda Wima Hofa się nie kończy. Wiele więcej wynieść można z internetowych kursów, które można zakupić na ich stronie czy szkoleniach prowadzonych przez Wima lub certyfikowanych instruktorów.

 

Do zobaczenia we wspólnej lodowej kąpieli!


Zerknij również na:

3 darmowe filmiki na platformie Wim Hof Method

Społeczność Wim Hof Method – Polska na facebooku


Źródła grafik: za zgodą ekipy Innerfire z wimhofmethod.com


Pragnę zaznaczyć, że nie jestem pracownikiem służby zdrowia. Zanim zaczniesz działać na własną rękę skontaktuj się z takowym. 😉
A! Warto dzielić się wiedzą ze znajomymi. Będę niezmiernie wdzięczny jeśli klikniesz któryś z poniższych przycisków!

Udostępnień 28

8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close