lodowaty wodospad
Metoda Wima Hofa

Zalety zimnego prysznica, o których nie miałeś pojęcia

Ostatnio pisałem o działającej cuda Metodzie Wima Hofa. Składają się na nią trzy fundamenty, lirycznie przeze mnie nazywane:

 

Oddech, medytacja i zimnoadaptacja

 

Podstawy ćwiczeń oddechowych opisałem dość szczegółowo w poprzednim poście a do swojego unikatowego, niezawodnego sposobu na medytację każdy dojść musi już sam. Natomiast jeśli mowa o ekspozycji na zimno to należy powoli prowadzić romans z tym potężnym żywiołem. W tym wpisie pokażę Ci jak.

 

POKORA

 

To słowo klucz. Większość ludzi w dzisiejszych czasach na myśl o zimnie zaczyna się trząść a lekki dyskomfort spowodowany podmuchem wiatru czy przeciągiem wyzwala najgorsze myśli o kolejnych dniach spędzonych zasmarkanym w łóżku.

Całkiem możliwe, że twierdzisz, że całe to zimno to bujda, ba, może tak już stwierdziłaś czytając pierwszy post o Wimie Hofie. Zrób to dla mnie siebie i spróbuj tygodniowego wyzwania. Każdy dzień zaczynaj zimnym prysznicem. Możesz dodać też ćwiczenia oddechowe z pierwszego postu o podstawach Metody Wima Hofa, aby zwiększyć potencjał zdrowotny.

 

Ekspozycja na zimno to najlepsze co możesz dla siebie zrobić. Dla swojej urody i zdrowia. Fizycznego i psychicznego.

 

Jak zacząć oblewanie się zimną wodą?

Najprościej, a zarazem najtrudniej będzie zacząć od pryszniców. Najprościej, bo są ogólnodostępne a krótkie zimne prysznice są najprzyjemniejszą rzeczą jaką można sobie sprawić na początek dnia, najtrudniej bo z czasem zwiększania czasu natrysku stają się gorsze od lodowych kąpieli.

 

Na dobry początek zacznij od prysznica naprzemiennego.

 

Co to znaczy? Wykąp się tak jak zawsze w ciepłej wodzie i zakończ kąpiel krótkim zimnym prysznicem. Na dobry początek polewaj jedynie nogi, wraz ze zwiększającą się tolerancją na zimno dołącz do rytuału ręce, klatkę piersiową, grzbiet czy twarz. Póki co unikaj oblewania zimną wodą pokrywy czaszki. Ciągły strumień wody znacznie szybciej wychładza ciało, dlatego lepiej głowę zanurzać na chwilę jeśli już to podczas morsowania.

Przed obniżeniem temperatury wody wykonaj kilka głębokich oddechów. Skup się na odczuciu zimna i postaraj się unormować oddech.

Z biegiem czasu możesz zmniejszać temperaturę ciepłej wody lub skracać czas ciepłego natrysku do całkowitego wyeliminowania. Najefektywniej będzie stopniowo wydłużać czas zimnego natrysku.

 

Jak długo kąpać się w zimnej wodzie?

Najważniejsza zasada: słuchaj swojego ciała! Dla mnie najefektywniejszą metodą na zimne prysznice jest odliczanie czasu w spokojnych oddechach. Aktualnie idealnie na mnie działa zasada pięciu oddechów na każdą stronę ciała, czyli: po pięć oddechów dla każdej strony nogi, ręki i po pięć dla klatki piersiowej, grzbietu i twarzy.

Myśl o zimnie jak o swoim ciepłym przyjacielu, w myśl powiedzenia Wima Hofacold is my warm friend. To pomaga. Pozbądź się negatywnego podejścia do zimna a witając je za każdym razem z szeroko otwartymi ramionami stanie się znośne, zanim się spostrzeżesz, przyjemne.

 

Jeśli cierpisz na jakąś specyficzną chorobę mogące wykluczyć stosowanie zimnoterapii i obawiasz się o swoje zdrowie skonsultuj się z lekarzem i miej zawsze kogoś obok siebie utrzymującego stały kontakt podczas prysznica.

 

Zalety zimnych pryszniców

Zalety zimnego prysznica są ogólnoustrojowe – oddziałują na całe ciało. Co jakiś czas pojawiają się badania potwierdzające skuteczność zimnoterapii czy też krioterapii na daną jednostkę chorobową czy schorzenie.

Poniżej siedem właściwości prozdrowotnych brania zimnego prysznica niewątpliwie zasługujących na uwagę:

 

zalety zimnego prysznica buddha

Omm… prysznic zimny rzecz bardzo zdrowa, omm…

1. Poprawa koncentracji

Gwałtowne uderzenie zimnej strugi wody z całą pewnością przegoni resztki snu, wybudzając silniej od kawy. Głęboki oddech, przyspieszenie pracy serca i rozgrzanie całego ciała objawiające się zaczerwienieniem skóry będące naturalną reakcją na zetknięcie z zimnem pozostawią po sobie ogromną dawkę energii na cały dzień.

2. Wzmocnienie układu odpornościowego i poprawa krążenia krwi

Zimne prysznice zmniejszają ciśnienie krwi w ciągu dnia, promują wydajniejszą pracę serca oraz mogą oczyszczać zatkane naczynia krwionośne. Chwilowy głęboki oddech będący odpowiedzią na zimno wspomaga dotlenienie całego organizmu co przekłada się na wydajniejszą pracę komórek, wzmożone procesy detoksykacji oraz zwiększoną odporność.

3. Zmniejszenie wagi ciała

Ekspozycja na zimno wyzwala gwałtowną reakcję organizmu na zagrożenie spadkiem temperatury ciała. Mitochondria zaczynają produkować ogromne ilości ciepła spalając tym samym zbędne kalorie. Częsta ekspozycja na zimno promuje wzrost brunatnej tkanki tłuszczowej, czyli tej dzięki której noworodki potrafią utrzymać stałą temperaturę ciała. Brunatna tkanka tłuszczowa w przeciwieństwie do białej jest jak najbardziej mile widziana. Głównie znajdziesz ją na swoim grzbiecie gdzie pobudzona zimnem zaczyna spalać białą niezdrową tkankę tłuszczową.

 

zalety zimnego prysznica beckham

David też się regeneruje, brwi zmarszczone od skupienia

4. Przyspieszenie regeneracji po treningowej

Powstało już kilka badań obserwujących reakcje organizmu na lodowe kąpiele od 15°C w dół tuż po treningu. Wyniki są jednogłośne: zimno zmniejsza tzw. zakwasy, czyli ilość kwasu mlekowego odkładanego w tkance mięśniowej. Prysznic potreningowy, niezależnie od temperatury preferowanej wody, najlepiej wykonać jak najszybciej po treningu, zanim wypocone substancje szkodliwe zostaną na powrót wchłonięte przez skórę.

5. Poprawa wyglądu skóry i włosów

Okazuje się, że ciepła woda ma tendencję do wysuszania skóry, szczególnie w połączeniu z silnym środkiem czyszczącym kiedy to usunięta zostaje naturalna warstwa lipidowa razem z pożytecznymi bakteriami. Zimna woda wzmacnia naskórek i zamyka pory zmniejszając szansę na ich zatkanie. Zwiększone krążenie krwi zapewnia nagły dopływ składników odżywczych niezbędnych skórze i włosom. Uważaj mimo wszystko na skórę skalpu, zastosuj letnią ewentualnie chłodną wodę.

6. Zmniejszenie stresu

Naukowcy dowiedli wpływu ekspozycji na zimno na zmniejszony poziom kwasu moczowego oraz podwyższony glutationu – antyoksydantu numer jeden. Okazuje się, że osoby z podwyższonym poziomem kwasu moczowego często chorują na nadciśnienie, nadwagę, dnę moczanową czy choroby nerek.

Jak bardzo zdrowie fizyczne przekłada się na mentalne wszyscy wiedzą, może i dlatego, badanie to pociągnięto dalej i zauważono powiązanie czasowej ekspozycji na zimno ze zwiększoną odpornością na stres fizyczny, emocjonalny i psychiczny.

Dr Joseph Mercola zaleca włączenie określenia ilości kwasu moczowego do obowiązkowych, cyklicznych badań krwi. Według niego idealny przedział kwasu moczowego to od 3 do 5,5 mg/dl.

zalety zimnego prysznica depresja

Deprecha sio!

7. Zmniejszenie objawów depresji

Depresja corocznie zbiera swoje bogate żniwo. Wypnij się na nią podczas zimnego prysznica! Wystawienie się na bezlitosne zimno powoduje wyrzut noradrenaliny i beta-endorfin w mózgu, gdzie to pierwsze często i gęsto używane jest w antydepresantach. Po co tracić zdrowie i pieniądze na sztuczne tabletki kiedy dostęp do zimnej wody jest darmowy lub śmiesznie tani?

 

Wprowadź zimne prysznice do planu dnia a gwarantuję Ci, że na efekty długo nie będziesz czekać!

 


Źródła:

1 & 2

dr Joseph Mercola, Siła zdrowych Nawyków, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2015

prof. Ivan Nieumywakin


Pragnę zaznaczyć, że nie jestem pracownikiem służby zdrowia. Zanim zaczniesz działać na własną rękę skontaktuj się z takowym. 😉
A! Warto dzielić się wiedzą ze znajomymi. Będę niezmiernie wdzięczny jeśli klikniesz któryś z poniższych przycisków!

 

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close